Εθισμός στο Διαδίκτυο… Πολλούς συνειρμούς μπορεί να γεννήσει αυτή η λέξη… Internet, τεχνολογία, εξέλιξη, ενημέρωση, παιχνίδια, επικοινωνία χωρίς σύνορα.
Κάποτε ήταν η τηλεόραση στο στόχαστρο. Οι ώρες που περνούν οι άνθρωποι και ιδιαίτερα τα παιδιά μπροστά της. Η ποιότητα των προγραμμάτων. Η βία, οι διαφημίσεις… και ειδικότερα για τα παιδιά.
Έπειτα ήταν τα κινητά… η ακτινοβολία, η ώρα που «πρέπει» ή δεν «πρέπει» να μιλάμε σε αυτά, και ειδικότερα τα παιδιά… Ο αντίχειρας του ανθρώπου θα αλλάξει, θα μεγαλώσει με το χρόνο αφού χρησιμοποιείται για να γράφει τα sms… και ειδικότερα τα παιδιά.
Τα παιδιά στη μέση, και γύρω – γύρω επιστήμονες, γονείς, γιατροί, ψυχολόγοι. Μελετώντας και καταγράφοντας. Αναιρώντας και μετρώντας. Μελέτες επί μελετών.
Και τα παιδιά;
Τα παιδιά… στο καινούριο καταφύγιο τους. Ειδικά τα απομονωμένα. Η τα ντροπαλά. Αυτά που επιστρέφουν σπίτι και δεν βρίσκουν κάποιον. Να μοιραστούν, να ακουστούν και να μιλήσουν.
Τα παιδιά που δεν τα οριοθετεί ο γονιός. Που δεν τα ελέγχει. (Μια κρυφή ανομολόγητη σκέψη αλλά πολύ επικίνδυνη: «Ίσως καλύτερα μέσα στο σπίτι παρά έξω που είναι επικίνδυνα…).
Τα παιδιά που γνωρίζουν περισσότερα για τους υπολογιστές απ΄ότι οι γονείς. Τα παιδιά μονογονεικών οικογενειών. Αυτά που υποστηρίζουν ότι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για εργασίες του σχολείου, ή μας «κολάνε στον τοίχο»: «Αφού είναι χειμώνας και έχω τόσα μαθήματα που να βγω, μια χαρά έχω και εγώ και το κάνεις θέμα… μωρέ».
Τα παιδιά, τα αγόρια κυρίως, που παίζουν παιχνίδια ρόλων ή ανούσια παιχνίδια βίας (όπως λένε οι γονείς).
Οι γονείς: Και ξαφνικά οι γονείς τρομοκρατημένοι ανακαλύπτουν (ή συνειδητοποιούν) ότι το παιδί τους δεν έχει συναίσθηση του χρόνου που πέρασε στον Η/Υ. Πολλοί μάλιστα καυγάδες γίνονται με βάση αυτό: «Ήσουν μπροστά από τον Η/Υ 2 ώρες». « Όχι δεν ήμουν τόσο» . «Ναι ήσουν».
Και μετά οι κενές απειλές που δεν πραγματοποιούνται: «Την επόμενη θα το πετάξω, θα το κλείσω, πρώτα τα μαθήματα σου έχουμε πει». Και ξεκινά η κλιμάκωση. «Δεν κοιμάται σωστά, ούτε τρώει, έχει σταματήσει και να πλένεται».
«Θυμώνει, γίνεται άλλος άνθρωπος αν πάμε να μιλήσουμε για αυτό». «Η απόδοσή του στο σχολείο πέφτει. Φοβάμαι ότι θα μείνει φέτος». «Έκοψε το μπάσκετ, που αγαπούσε τόσο πολύ, ούτε με τους φίλους του βγαίνει», «Αν τον διακόψω την ώρα που είναι στον Η/Υ γίνεται έξαλλος». «Μου είπε ότι δεν μπήκε στον Η/Υ αλλά εγώ είδα το «ιστορικό», έχει ξεκινήσει τα ψέματα». «Φοβάμαι, ανησυχώ»
Θυμηθείτε
Ας δούμε τι είναι χρήσιμο τόσο για τους γονείς όσο και για τους έφηβούς
- Οι γονείς θα χρειαστεί να συμβαδίζουν με το πνεύμα των καιρών , πράγμα το οποίο σημαίνει ότι, θα πρέπει να αρχίσουν να ενημερώνονται και να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Να μάθουν για το πώς κλειδώνει ένας υπολογιστής, πως μπλοκάρεις σελίδες στο διαδίκτυο, ακατάλληλες για παιδιά (Υπάρχουν ειδικά προγράμματα δωρεάν).
- Αν και φαίνεται αυτονόητο, δεν είναι: Σιγουρευτείτε ότι τα παιδιά σας γνωρίζουν ότι το πώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο μπορεί να είναι καταστροφικό ή δημιουργικό.
- Βοηθήστε τα παιδιά σας να αναπτύξουν αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.
- Θεσπίστε ξεκάθαρους κανόνες για τη χρήση διαδικτύου μέσα στο σπίτι. Και τηρήσετε τους.
- Ρωτήστε τα παιδιά για τους online φίλους τους, όπως ακριβώς ρωτάτε και για τους υπόλοιπους.
- Μάθετε τα προειδοποιητικά σημάδια εθισμού στον Η/Υ και το Internet.
- Εξετάστε το παράδειγμα που δίνετε. Πόση ώρα περνάτε εσείς στο διαδίκτυο; Όπως και σε όλα τα υπόλοιπα θέματα (τσιγάρο, αλκοόλ, χρήση ουσιών, σημασία δεν έχει τι λέτε, αλλά τι κάνετε.
Καλλιεργήστε ένα κλίμα επικοινωνίας. Ένα παιδί που θα έχει δίπλα του γονείς να το ακούσουν, γονείς που θα έχουν καλλιεργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης ώστε το παιδί να στραφεί μέσα στο σπίτι για βοήθεια και ενθάρρυνση και γονείς που θα είναι πρόθυμοι να κατανοήσουν τα συναισθήματα του παιδιού και θα του δώσουν εναλλακτικούς, δημιουργικούς τρόπους να τα διαχειρίζονται.
Με λίγα λόγια μην είστε τιμωρητικοί απέναντι στο παιδί αλλά δώστε το μήνυμα ότι ακόμα και αν έχει πρόβλημα ΕΣΕΙΣ είστε από τη δική του πλευρά για να το βοηθήσετε και όχι εναντίον του για να το κρίνετε.
Ζητήστε βοήθεια άμεσα αν κάτι σας προβληματίζει. Αν το παιδί σας έχει μπει στο «φαύλο-κύκλο» του εθισμού «δεν θα περάσει μόνο του με τον καιρό» , ούτε είναι μια «φάση λόγω εφηβείας». Λύσεις υπάρχουν και είναι στο χέρι σας να τις αναζητήσετε.
Διαβάστε επίσης
- Συναισθηματική διατροφή: Η ψυχολογία στο αδυνάτισμα
- Ψυχολογική ύπνωση
- Η τηλεόραση… παχαίνει τα παιδιά;
- Παιδική παχυσαρκία: αυξάνει επικίνδυνα
- Χωρίζοντας… πολιτισμένα
Έχει σπουδάσει Συμβουλευτική. Μετά την αποφοίτησή της από το Ελληνικό Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε τριετές πρόγραμμα σπουδών στη Ψυχολογία, ακολούθησε τετραετές πρόγραμμα στη Συμβουλευτική (Counselling & Psychotherapy Central Awarding Body). Συνέχισε τις σπουδές της σε θέματα που αφορούν τη συμβουλευτική πένθους. Ολοκλήρωσε το B.A στη Συνθετική θεραπεία (Middlesex University). Mέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ανθρωπιστικής & Συνθετικής Θεραπευτικής Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας.