Tο παιδί σας, που διανύει την εφηβική του ηλικία, σας ζητά να γραφτεί στο γυμναστήριο για να ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα με βάρη, προκειμένου να αποκτήσει το μυώδες κορμί που ονειρεύεται. Η επιθυμία του αυτή όμως σας προβληματίζει: επιβαρύνει η προπόνηση με βάρη το μυοσκελετικό σύστημα του παιδιού, καθυστερεί την ανάπτυξη του, οι αντιστάσεις επιδρούν θετικά στην ψυχοσωματική του απόδοση; Το Care σας αναφέρει τις απαραίτητες προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται προκειμένου η προπόνηση με βάρη να είναι ασφαλής και αποτελεσματική, καθώς επίσης και τους κινδύνους που καραδοκούν όταν επιλέγονται λανθασμένα προπονητικά προγράμματα.
Οι ιδιαιτερότητες ενός εφήβου
Η συμμετοχή του εφήβου σε κατάλληλες φυσικές δραστηριότητες είναι απαραίτητη για την ομαλή αύξηση και ανάπτυξη του, όμως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ο ίδιος ως μικρογραφία ενός ενήλικα. Η σωματική ανάπτυξη του παιδιού, μέσω της πρόπονησης με βάρη, πρέπει να συμβαδίζει με τον ρυθμό της φυσικής και βιολογικής οργανικής ανάπτυξης. Στην ηλικία των 12 – 16 ετών παρατηρούνται πολλαπλές αλλαγές στο σώμα του εφήβου, γεγονός που πρέπει να λαμβάνεται υπ όψιν από τον προπονητή πριν περάσει στην επιλογή των κατάλληλων ασκήσεων με αντιστάσεις.
Η σωστή προπόνηση με βάρη
Η προπόνηση του εφήβου πρέπει να έχει χαρακτήρα θεμελίωσης και υποδομής, προετοιμάζοντας κατάλληλα τον οργανισμό του παιδιού για τις μελλοντικές επιβαρύνσεις που θα δεχτεί. Οι έφηβοι πρέπει πάντα να γυμνάζονται κάτω από την άμεση επίβλεψη εξειδικευμένου προπονητή και ποτέ κάτω από δική τους πρωτοβουλία. Η σωστή εκτέλεση της τεχνικής των ασκήσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποφυγή τραυματισμών, ενώ το πρόγραμμα πρέπει να περιλαμβάνει πολλά σετ αλλά με λίγα κιλά.
Σ αυτήν την ηλικία το πρόγραμμα με βάρη πρέπει να συνοδεύεται και από άλλες αθλητικές δραστηριότητες (αερόβια άσκηση, διατάσεις), με στόχο την καλλιέργεια διαφόρων επιδεξιοτήτων και όχι την επίτευξη της μονόπλευρης εξειδίκευσης. Ο συνολικός όγκος της προπόνησης θα πρέπει να είναι μικρός, όπως και η ένταση εκτός από συγκεκριμένες περιπτώσεις (πρωταθλητισμός), όπου η εντατική προπόνηση κρίνεται αναγκαία.
Η άποψη των επιστημόνων
Η Αμερικανική εταιρεία Ορθοπεδικής Αθλητιατρικής αναφέρει πως για να μπορέσει ο έφηβος να ανταποκριθεί επιτυχώς στις απαιτήσεις της προπόνησης πρέπει να είναι υγιής και να έχει συναισθηματική ωριμότητα. Το πρόγραμμα πρέπει να περιλαμβάνει προθέρμανση και αποθεραπεία, ενώ πρέπει να αποφεύγονται οι μέγιστες προσπάθειες και ο συναγωνισμός.
Τα αρνητικά αποτελέσματα της προπόνησης με βάρη
Η προπόνηση όμως με βάρη μπορεί να έχει και αρνητικά αποτελέσματα, όταν δεν τηρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις. Η λανθασμένη εκτέλεση της τεχνικής των ασκήσεων και η υπερπροπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς των οστών και των τενόντων, μέρη του σώματος που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα κατά την εφηβική ηλικία. Επιπλέον πρέπει να ελέγχεται και η ύπαρξη προβλημάτων στην σπονδυλική στήλη (λόρδωση, κύφωση).
Στην περίπτωση που οι μεγάλες μυϊκές ομάδες δεν γυμνάζονται ισομερώς, τότε το μυϊκό σύστημα είναι ευάλωτο σε μυϊκές δυσλειτουργίες και τραυματισμούς. Επιπλέον η απότομη αύξηση της δύναμης μπορεί να προκαλέσει προβλήματα νευρομυϊκής συναρμογής και μείωση της απόδοσης.
Απαραίτητη η έγκριση του γιατρού
Για να ξεκινήσει ένας έφηβος να ασκείται είναι απαραίτητο να έχει περάσει από προληπτικούς ελέγχους γιατρών και στην συνέχεια να απευθυνθεί σε κάποιον έμπειρο καθηγητή φυσικής αγωγής. Μην διστάσετε λοιπόν να εντάξετε το παιδί σας σε ένα πρόγραμμα μυϊκής ενδυνάμωσης, όταν βεβαιωθείτε πως πληρούνται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις.
Διαβάστε επίσης
- ΙΝΚΑ: Αυξάνεται η παχυσαρκία σε παιδιά και έφηβους
- Υπό προϋποθέσεις η χρήση εμβρυακών κυττάρων στην Γερμανία
- Κακή επιρροή για τους έφηβους, οι κινηματογραφικοί σταρ που καπνίζουν
- Πρωτότυπες αντισυλληπτικές μέθοδοι από τους Βρετανούς εφήβους
- Πρωταθλητισμός σε παιδιά και εφήβους
Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής. Απόφοιτη πανεπιστημίου Φυσικής αγωγής και αθλητισμού. Εργασιακή πείρα στον αθλητικό κλάδο ώς aerobic instructor και personal trainer. Εισηγήτρια σεμιναρίων aerobic σε Ελλάδα και Κύπρο.
n