Είναι γνωστό το ότι η παχυσαρκία συσχετίζεται με την ανάπτυξη πολλών νοσημάτων αλλά και με αυξημένη θνησιμότητα. Αυτό όμως που δεν ήταν γνωστό μέχρι και σήμερα είναι ότι οι υπέρβαροι και οι παχύσαρκοι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να χάσουν τη ζωή τους ή να τραυματιστούν σε τροχαία ατυχήματα, σε σχέση με όσους έχουν φυσιολογικό ή χαμηλό σωματικό βάρος, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας Αμερικανών επιστημόνων που δημοσιεύεται στο τελευταίο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού New Scientist. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ίσως θα πρέπει να κάνουν και ειδικό σχεδιασμό για την ασφάλεια των υπέρβαρων επιβατών. Στις ΗΠΑ οι κατασκευαστές ήδη έχουν χρειαστεί να ξανασχεδιάσουν τους αερόσακους, ώστε να φουσκώνουν με λιγότερη πίεση και να είναι λιγότερο επικίνδυνοι για τις μικρόσωμες γυναίκες και τα παιδιά.
Επιστήμονες από το ερευνητικό κέντρο πρόληψης ατυχημάτων Harborview Injury Prevention and Research Center, στο Σιάτλ της Ουάσινγκτον, μελέτησαν περισσότερα από 26.000 άτομα, τα οποία είχαν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα με σωματικό βάρος μεταξύ 100 και 119 κιλών είχαν δυόμισι φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να χάσουν τη ζωή τους, εάν εμπλέκονταν σε τροχαίο ατύχημα, σε σχέση με τα άτομα με σωματικό βάρος μικρότερο των 60 κιλών.
Ομως πιο σημαντική φαίνεται να είναι η συσχέτιση του Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) με τον κίνδυνο θανάτου από τροχαίο ατύχημα.
Ο ΔΜΣ εκτός από το σωματικό βάρος περιλαμβάνει και το ανάστημα. Ετσι λοιπόν ένα άτομο με ύψος 1.80 και βάρος 126 κιλών έχει ΔΜΣ 39. Τον ίδιο ΔΜΣ έχει και ένα άτομο με ύψος 1.55 που ζυγίζει 88 κιλά. Ατομα με ΔΜΣ μεγαλύτερο του 30 κατηγοριοποιούνται ως παχύσαρκα.
Η έρευνα έδειξε ότι τα άτομα με ΔΜΣ 35-39 έχουν διπλάσιο κίνδυνο να χάσουν τη ζωή τους εάν εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα σε σχέση με όσους ο ΔΜΣ είναι γύρω στο 20 (φυσιολογικό σωματικό βάρος). Φαίνεται λοιπόν ότι δεν είναι απλά το αυξημένο σωματικό βάρος αλλά η παχυσαρκία αυτή που αυξάνει τον κίνδυνο.
Και ενώ δεν είναι ξεκάθαρο το γιατί υπάρχει αυτή η συσχέτιση, οι επιστήμονες που διεξήγαγαν τη μελέτη υποστηρίζουν ότι τα αποτελέσματα θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και ότι ίσως πρέπει να χρησιμοποιούνται και πιο βαριές ειδικές κούκλες (ανδρείκελα) στα crash-test που γίνονται για να διαπιστωθεί η ασφάλεια των αυτοκινήτων.
Τα ανδρείκελα που χρησιμοποιούνται στα crash-tests έχουν βάρος περίπου 78 κιλών, ενώ τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιύνται και μικρά ανδρείκελα που προσομοιώνουν τα παιδιά. Ομως ποτέ δεν έχουν χρησιμοποιηθεί μεγαλόσωμα και βαριά ανδρείκελα, κάτι που επιβεβαιώνει ο εθνικός φορέας των ΗΠΑ, για την ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους της Ουάσινγκτον (US National Highway Traffic Safety Administration).
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι υπέρβαροι και οι παχύσαρκοι πιθανόν να έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, λόγω του ό,τι το εσωτερικό των αυτοκινήτων δεν είναι κατάλληλα σχεδιασμένο για τα άτομα αυτά.
Μπορεί όμως να οφείλεται και στο ό,τι οι παχύσαρκοι έχουν συνήθως περισσότερα προβλήματα υγείας όπως υψηλή πίεση ή σακχαρώδη διαβήτη, που δεν τους επιτρέπουν να αναρρώσουν από τον τραυματισμό.
Σύμφωνα με το Richard Kent, ειδικό στη βιο-μηχανική από το πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, η έρευνα αυτή αποκαλύπτει ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του της παχυσαρκίας και του σοβαρού τραυματισμού σε τροχαία ατυχήματα.
Τα παχύσαρκα άτομα πιθανόν να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο, καθώς οι ζώνες ασφαλείας δεν τους του συγκρατούν επαρκώς σε ένα τροχαίο. Ο λιπώδης ιστός που μεσολαβεί ανάμεσα στη ζώνη και το θώρακα του παχύσαρκου ατόμου πιθανόν να μειώνει την απόδοση του συστήματος της ζώνης του αυτοκινήτου.
Διαβάστε επίσης
- Παχύσαρκοι από την ηλικία των 30 οι Αμερικανοί
- Πολλές γυναίκες αγνοούν ότι κινδυνεύουν από οστεoπόρωση
- Τα παχύσαρκα παιδιά δεν γίνονται πάντα παχύσαρκοι ενήλικες
- Ανδρες με κοντά πόδια κινδυνεύουν πεισσότερο από διαβήτη και καρδιά
- Οι παχύσαρκοι δε θέτουν ρεαλιστικούς στόχους
Επιμέλεια σύνταξης ειδήσεων σχετικών με την Υγεία (Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο) για το site Care.gr.