Οδηγίες προς κολυμβητές, ψαροντουφεκάδες και ναυτιλλομένους για
την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών σκαφών – ανθρώπων σε κίνδυνο
στη θάλασσα και την αποφυγή ατυχημάτων
απέστειλε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στις Λιμενικές Αρχές της
χώρας, αλλά και προς τους κυβερνήτες και ιδιοκτήτες μικρών σκαφών,
επιβατηγών, αλιευτικών, ταχυπλόων, κ.α.
1. Οδηγίες προς τους λουόμενους
Με στόχο τον δραστικό περιορισμό του θλιβερού φαινομένου της απώλειας ανθρώπινων ζωών από πνιγμούς, που παρατηρείται με την έναρξη της κολυμβητικής περιόδου κάθε καλοκαίρι, θα πρέπει οι λουόμενοι για την ασφάλεια τους να τηρούν απαρέγκλιτα τις ακόλουθες οδηγίες:
– Να μην απομακρύνονται κολυμπώντας από τις ακτές, όταν μάλιστα δεν ξέρουν καλό κολύμπι.
– Να υπολογίζουν πάντοτε την επιστροφή, που είναι περισσότερο κουραστική.
– Να αποφεύγουν να μπαίνουν στην θάλασσα και να κολυμπούν πριν περάσουν 3 ώρες μετά το φαγητό. Επειδή όμως ο οργανισμός με το κολύμπι κουράζεται, καλό είναι πριν μπουν στη θάλασσα να έχουν φάει κάτι πολύ ελαφρύ (φρυγανιά, σοκολάτα, ένα ποτήρι γάλα κλπ).
– Να αποφεύγουν την χρήση οινοπνευματωδών ποτών πριν από την κολύμβηση.
– Να μην κολυμπούν σε περιοχές όπου υπάρχουν πινακίδες που προειδοποιούν ότι η θάλασσα είναι μολυσμένη.
– Να αποφεύγουν τις βουτιές σε περιοχές που δεν ξέρουν το βάθος ή τη διαμόρφωση του βυθού. Να έχουν πάντοτε ανοιχτά τα μάτια τους μέσα στην θάλασσα.
– Να μην αφήνουν μικρά παιδιά στη θάλασσα χωρίς να τα προσέχουν. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται για τα παιδιά που δεν ξέρουν κολύμπι.
Επίσης, κατά την διάρκεια της κολύμβησης πρέπει να έχουν πάντοτε υπόψη τα παρακάτω:
– Αν αισθανθεί κανείς ρίγος ή ζαλάδα να βγει αμέσως από την θάλασσα.
– Αν κουραστούν κολυμπώντας να μην πανικοβάλλονται. Να μένουν στην επιφάνεια σε οριζόντια θέση. Όταν ξεκουράζονται, να κολυμπούν και πάλι ήρεμα προς την ακτή.
– Αν πάθει κανείς κράμπα να μην φοβηθεί. Να χαλαρώσει το μέρος του σώματος που πιάστηκε και με αργές κινήσεις να κολυμπήσει προς την ακτή.
– Να μην κολυμπούν πιο πέρα από τις σημαδούρες που δείχνουν τα όρια, έξω από τα οποία επιτρέπεται να κινούνται ταχύπλοα σκάφη (κρις – κραφτ).
– Αν αντιληφθεί κανείς κολυμβητή να ζητάει βοήθεια και δεν γνωρίζει πώς να τον βοηθήσει, να καλέσει και αυτός «βοήθεια για να τρέξει κάποιος άλλος που ξέρει να τον βοηθήσει.
– Να μη μένουν πολύ ώρα στον ήλιο, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα μπάνια. Να μην ξεχνούν τον κίνδυνο για εγκαύματα ή ηλίαση.
2. Θαλάσσια μέσα αναψυχής.
Με σκοπό την αποφυγή ατυχημάτων από την μη τήρηση των διατάξεων του αρ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα που ρυθμίζει το θέμα των θαλάσσιων μέσων αναψυχής, θα πρέπει να τηρούνται ανελλιπώς:
– Oι περιορισμοί στην κίνηση των θαλασσίων μέσων αναψυχής.
– Oι διατάξεις για τις άδειες χειριστών που απαιτούνται για ορισμένες κατηγορίες.
– Οι όροι και προϋποθέσεις χορήγησης των αδειών εκμίσθωσης.
– Οι υποχρεώσεις των εκμισθωτών και χειριστών των ταχυπλόων σκαφών.
3. Ατυχήματα σε περιπτώσεις υποβρύχιας αλιείας με ψαροντούφεκο
– Με αφορμή περιστατικά ατυχημάτων, με τραγική κατάληξη, που κατά διαστήματα συνέβησαν σε άτομα νεαράς ηλικίας στις πλείστες των περιπτώσεων, ενώ αλίευαν με ψαροντούφεκο, πρέπει να τηρούνται τα ακόλουθα:
-Ποτέ δεν θα πρέπει να υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους και να αψηφούν τους κινδύνους που ενέχει αυτό το είδος της αλιείας.
– Να κινούνται πάντα εκ του ασφαλούς και να αποφεύγουν τις παράτολμες και επικίνδυνες ενέργειες, όσον αφορά το βάθος, το χρόνο κατάδυσής τους, τις επικίνδυνες περιοχές/σπηλιές, τα ρεύματα κλπ. Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος για την ανάδυσή τους να είναι υπερεπαρκής, λαμβανομένων υπόψιν, πέραν του βάθους, της κόπωσής τους και της δυσχέρειας που συνεπάγονται τα βάρη, εφόσον φέρουν τέτοια στη μέση τους.
– Να μην ξεχνούν ότι, η αμέλεια τήρησης των ανωτέρω οδηγιών στην επιδίωξή τους να μην χάσουν κάποιο ψάρι, ενδεχομένως να αποβεί μοιραία για την ίδια τους την ζωή.
4. Οδηγίες προς τους Κυβερνήτες και ιδιοκτήτες μικρών σκαφών
Τα σκάφη αυτά είναι σημαντικά σε αριθμό και ιδιαίτερα αυξάνονται κατά την θερινή περίοδο. Για την αποφυγή ατυχημάτων oi Κυβερνήτες τους θα πρέπει:
– Να διασφαλίζουν την καλή κατάσταση των σκαφών τους, την πληρότητα/επάρκεια του εξοπλισμού και των εφοδίων τους, την πλήρη συμμόρφωση των σκαφών τους προς τους οικείους Κανονισμούς ασφαλείας και τον εφοδιασμό τους με τα απαιτούμενα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας (ή την άδεια εκτέλεσης πλόων, προκειμένου για μικρά σκάφη που δεν εφοδιάζονται με πιστοποιητικά αξιοπλοϊας), μετά από την προβλεπόμενη επιθεώρηση από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (Κ.Ε.Ε.Π) ή τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές.
-Να τηρούν πλήρως τις σχετικές, για την ασφάλεια των μικρών σκαφών, οδηγίες του ΚΕΕΠ, της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας του ΥΕΝ και των κατά τόπους Λιμ. Αρχών.
-Όπου απαιτείται, να διαθέτουν ανάλογα με την περίπτωση τα αντίστοιχα αποδεικτικά ναυτικής ικανότητος ή άδεια χειριστού ταχυπλόου κλπ.
-Να μην επιχειρούν ποτέ πλου μεγαλύτερο εκείνου που επιτρέπεται σύμφωνα με το ισχύον πιστοποιητικό αξιοπλοίας ή την άδεια εκτέλεσης πλόων και ο αριθμός των επιβαινόντων να είναι πάντα μέσα στα πλαίσια του προβλεπόμενου από τα ανωτέρω έγγραφα.
– Να ενημερώνονται πάντοτε προ απόπλου για τις επικρατούσες ή τις αναμενόμενες, σύμφωνα με τα δελτία της ΕΜΥ, να επικρατήσουν καιρικές συνθήκες στην περιοχή πλου και να έχουν υπόψιν τους ότι μερικές φορές ενδέχεται να είναι δυσμενέστερες των αναμενόμενων. Όπου απαιτείται από το Εγχειρίδιο Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας αρ. 9 (ΕΑΝ 9) που ρυθμίζει αυτό το θέμα, να τηρούν πάντα το προβλεπόμενο από αυτό όριο απαγόρευσης απόπλου για τα σκάφη τους, ανάλογα με το είδος και το μέγεθός τους.
– Να γνωρίζουν καλά την περιοχή πλου και να συμβουλεύονται ενημερωμένους ναυτικούς χάρτες για τον εντοπισμό τυχόν ναυτιλιακών κινδύνων (υφάλων, ναυαγίων, αβαθών), η άγνοια των οποίων μπορεί να προκαλέσει την προσάραξη ή την βύθιση του σκάφους, με οδυνηρές επιπτώσεις για τους επιβαίνοντες. Χρήσιμες πληροφορίες για τα λιμάνια προσέγγισης, τα αγκυροβόλια, τα επικρατούντα ρεύματα κλπ, μπορούν να αντλήσουν από τα διατιθέμενα γι αυτό το σκοπό ναυτιλιακά βοηθήματα.
– Να τηρούν τους Κανόνες ασφαλούς πλεύσης και αποφυγής σύγκρουσης και γενικά να σταθμίζουν πάντα τις ιδιαιτερότητες της θάλασσας και τους κινδύνους που εγκυμονούν η άγνοια και η έλλειψη εμπειρίας σ αυτό το χώρο. Ιδιαίτερα, σε περίπτωση ακυβέρνητου σκάφους και μάλιστα με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, αυτό θα παρασύρεται ανάλογα με τη διεύθυνση του ανέμου, είτε προς την ανοικτή θάλασσα με απρόβλεπτες συνέπειες, είτε προς τις ακτές με ενδεχόμενες οδυνηρές επιπτώσεις για την ζωή των επιβαινόντων.
-Να διαθέτουν τα απαιτούμενα καύσιμα, ανάλογα με την έκταση του πλου και επιπρόσθετα ενδείκνυται να υπάρχει πάντα ικανή ποσότητα (εφεδρική), ώστε να μην προκληθεί ακυβερνησία στο σκάφος από έλλειψη καυσίμων, όπως αρκετές φορές στην πράξη έχει παρατηρηθεί.
– Για ευνόητους λόγους ποτέ να μην επιχειρούν την εκτέλεση πλου αν αισθάνονται κόπωση ή έχουν καταναλώσει αλκοολούχα ποτά.
– Ιδιαίτερα τονίζεται ότι θα πρέπει να μεριμνούν και για την καλή κατάσταση των τηλεπικοινωνιακών μέσων των σκαφών τους, εφόσον αυτά απαιτούνται ή φέρονται προαιρετικά, ώστε σε περίπτωση ανάγκης να ζητήσουν βοήθεια από το ΕΚΣΕΔ ή την πλησιέστερη Λιμενική Αρχή απευθείας, ή μέσω των παρακτίων σταθμών του ΟΤΕ. Ιδιαίτερα χρήσιμα, σε τέτοιες περιπτώσεις, έχουν αποδειχθεί και τα κινητά τηλέφωνα. Γι αυτό, εφόσον διατίθενται, θα πρέπει πάντοτε να φέρονται στο σκάφος με πλήρως φορτισμένους τους συσσωρευτές τους.
– Επισημαίνεται ότι, αν για οποιονδήποτε λόγο η επικοινωνία τους είναι δυνατή μόνο για ελάχιστο χρόνο, θα πρέπει πρώτιστα να μεταβιβάσουν τα αναγκαία για τον εντοπισμό τους στοιχεία, τα οποία είναι το όνομα/λιμάνι νηολογίου (ή λεμβολογίου) του σκάφους και η θέση (στίγμα) που βρίσκεται, είτε με γεωγραφικές συντεταγμένες (μήκος, πλάτος), είτε με κατεύθυνση/διόπτευση και απόσταση από καταφανές σημείο. Επίσης θα πρέπει να αναφέρονται η φύση του κινδύνου και ο αριθμός επιβαινόντων.
-Προς τους Κυβερνήτες / ιδιοκτήτες ιστιοπλοϊκών σκαφών επισημαίνεται ότι επιπρόσθετα των ανωτέρω θα πρέπει:
-Σε περίπτωση ισχυρού ανέμου να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή θραύσης:
α) του σχοινιού συγκράτησης της μάτσας με συνέπεια τον τραυματισμό επιβαινόντων ή και την πτώση τους στη θάλασσα και
β) του ιστού που πέραν των ανωτέρω επιπτώσεων ενέχει σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ακυβερνησίας, αν το σκάφος φέρει έλικα, από την εμπλοκή σχοινιών ή ιστίων σ αυτή.
-Εφόσον διατίθεται βοηθητική μηχανή να είναι πάντα σε καλή λειτουργική κατάσταση, για χρήση της σε περίπτωση ανάγκης.
Διαβάστε επίσης
- Αντιμετωπίζονται ασθένειες με θαλασσοθεραπεία;
- Ιδέες για υγιεινά σνακ για την παραλία
- Απολαύστε τη θάλασσα με ασφάλεια
- Θαλασσοθεραπεία
Επιμέλεια σύνταξης ειδήσεων σχετικών με την Υγεία (Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο) για το site Care.gr.