Δεν είναι λίγοι οι Ελληνες που πιστεύουν ότι δεν τους πιάνει το αλκοόλ και ότι οι οδηγικές τους ικανότητες είναι τέτοιες, που δεν επηρεάζονται από μερικά ποτά. Τα στοιχεία όμως έρχονται να τους διαψεύσουν, καθώς 60% των οδηγών που έχει εμπλακεί σε ατύχημα, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Κρήτης, είχε υπερβεί το νόμιμο όριο του 0,05 %. Στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει το φαινόμενο αυτό η Τροχαία, θα πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους αλκοτέστ με εκατοντάδες συνεργεία σε όλη τη χώρα, από τις 6 το πρωί της Παρασκευής έως και τις 6 το πρωί του Σαββάτου, συμμετέχοντας στην Πανευρωπαϊκή Καμπάνια Κοινών Ελέγχων κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι έλεγχοι θα είναι ιδιαίτεροι εντατικοί στους δρόμους γύρω από νυκτερινά κέντρα όπου, ιδίως τις πρωινές ώρες, πολλοί οδηγοί βρίσκονται σε κατάσταση μέθης.
Ενδεικτικό της σημασίας που δίνει η Τροχαία στο θέμα είναι ότι το πρώτο τρίμηνο του 2001 ελέγχθηκαν στην Αττική 34.326 οδηγοί, από τους οποίους 2.178 οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Ο Τομέας πρόληψης Ατυχημάτων του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), συμβάλλοντας και αυτός στην προσπάθεια ενημέρωσης των οδηγών για τους κινδύνους που κρύβει η οδήγηση μετά από την κατανάλωση αλκοόλ, με ανακοίνωσή του επισημαίνει τα εξής:
1. Δεν υπάρχει ακίνδυνη ποσότητα αλκοόλης στην οδήγηση. Ηδη με 0,2 0/οο μειώνονται επικίνδυνα οι ικανότητες του οδηγού.
2. Ολα τα κράτη της ΕΕ μειώνουν συνεχώς τα ‘νόμιμα’ επίπεδα στο αίμα των οδηγών. (Σουηδία στο 0,2 – Τσεχία στο 0,0 – Γερμανία στο 0,3 κλπ)
3. Η έννοια της οδήγησης έχει επιλεγεί για λόγους συντομίας. Η επικινδυνότητα της αλκοόλης επεκτείνεται σε οποιαδήποτε εργασία απαιτεί πλήρη απόδοση ικανοτήτων και πλήρη εγρήγορση (οικοδόμοι, πυροσβέστες, γιατροί, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κλπ)
4. Είναι παράλογο και επικίνδυνο να ‘υπολογίζεται’ με πόσα ποτήρια ποτού δεν υπερβαίνει κανείς το ‘νόμιμο’ όριο. Τα επίπεδα στο αίμα και, κυρίως, η επίδραση στον οδηγό εξαρτάται και από άλλους βιολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που δεν μπορεί να υπολογίσει καθόλου ο οδηγός.
5. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ‘μεθυσμένος’ για να μην μπορεί να οδηγήσει.
6. Η συμπεριφορά δεν αποτελεί μέτρο κρίσης ανικανότητας οδήγησης. ‘Καλή συμπεριφορά’ μπορεί να συνδυάζεται με πλήρη ανικανότητα οδήγησης.
7. Νεαρά άτομα επηρεάζονται στις ικανότητές τους με αρκετά μικρότερες ποσότητες αλκοολούχων ποτών.
8. Ο συνδυασμός με φάρμακα είναι πάρα πολύ επικίνδυνος, έστω και αν πρόκειται για ‘μικρή’ ποσότητα ποτού. Αλλωστε και από μόνα τους πολλά φάρμακα οδηγούν σε σημαντική μείωση ικανοτήτων οδήγησης.
9. Ερευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης σε ατυχηματίες οδηγούς: το 60% των οδηγών είχε υπερβεί το ‘νόμιμο όριο’ του 0,5 ο/οο. Εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι περίπου το 8% των κυκλοφορούντων οδηγών το βράδυ υπερβαίνει το 0,5 ο/οο, οδηγείται στο τραγικό συμπέρασμα ότι αυτό το ‘μικρό ποσοστό’ του 8% δημιουργεί το 60% των ατυχημάτων.
10. Υπολογίζεται ότι άνω του 40% των νεκρών σε τροχαία ατυχήματα οφείλεται σε πιωμένους οδηγούς (Γερμανία 19%).
11. Πανελλαδικά αυξάνεται, από το 1995 τουλάχιστον, το ποσοστό οδηγών με άνω του 0,5ο/οο επίπεδα στο αίμα, σε τυχαίους ελέγχους της Τροχαίας.
12. Πλάνες σχετικά με την αλκοόλη και την οδήγηση:
‘Οταν πιω λίγο οδηγώ καλύτερα’
Τίποτα δεν είναι πιο επικίνδυνο από την πραγματική μείωση των
ικανοτήτων του οδηγού και την αύξηση της ιδέας για τον εαυτό
του.
‘Εμένα δεν με πιάνει το ποτό’
Μεγάλη πλάνη. Υπάρχουν φυσικά βιολογικές διαφορές, όμως αυτές είναι
μικρές, χωρίς πρακτική σημασία και μεταβαλλόμενες και για το ίδιο
το άτομο.
‘Θα πιω καφέ μετά και θα συνέλθω’
Καμία ουσία και κανένα μέτρο δεν μπορεί να αναστείλει ή να μειώσει
την αρνητική δράση της αλκοόλης στην οδήγηση’
‘Θα κοιμηθώ 2 ωρίτσες για να μπορώ να οδηγήσω’
Εάν πιεί κανείς αρκετά μπορεί να χρειάζονται και πάνω από 12 ώρες
για να μειωθούν τα επίπεδα αλκοόλης κάτω του 0,5 ο/οο.
‘Τους ικανούς οδηγούς δεν τους επηρεάζει η αλκοόλη’
Σε δοκιμασίες που έγιναν με οδηγούς αγώνων, καθώς και με οδηγούς
που δοκιμάζουν αυτοκίνητα διαπιστώθηκε ότι αυτοί επηρεάζονται το
ίδιο όσο και οι ‘κοινοί οδηγοί’.
13. Τα αλκοολούχα ποτά ευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό για όλων των ειδών τα ατυχήματα
– Θαλάσσια (πτώσεις από πλοία)
– Αεροπορικά με μικρά αεροπλάνα
– Πνιγμοί (περισσότεροι από αλκοόλ, από ότι με φαγητό)
– Εργατικά ατυχήματα (μεγάλο ποσοστό λόγω λήψης αλκοόλης στην
εργασία)
– Ατυχήματα με σκι (λήψη αλκοόλης στα καταφύγια και κατάβαση με
μεγάλη ταχύτητα)
– Πυρκαγιές (μεγάλο ποσοστό ατόμων που κάηκαν ή προξένησαν φωτιά
διότι είχαν πιει)
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 14η θέση παγκόσμιας κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης (η Σουηδία και Γερμανία αρκετά μετά από εμάς…..) γεγονός που σχεδόν αποδεικνύει την ύπαρξη όλων των προβλημάτων που συνδέονται με την μεγάλη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών (όπως δηλώνει η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας).
Διαβάστε επίσης
- Δεν υπάρχει επιδημία στην Κρήτη. Σε επαγρύπνηση ΠεΣΥ και ΚΕΕΛ
- Το υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΦ προειδοποιούν: δεν υπάρχει φάρμακο χωρίς παρενέργειες
- Δεν μπορούν, φοβούνται να το πουν …αν και υπάρχει λύση
Επιμέλεια σύνταξης ειδήσεων σχετικών με την Υγεία (Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο) για το site Care.gr.