Γενικά
Αγιουρβεδικά μιλώντας, για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε στην όλη αυτή συζήτηση περί του ύπνου, θα πρέπει να αναρωτηθούμε ποιά να είναι άραγε τα χαρακτηριστικά ενός “καλού ύπνου”. Ποιά είναι δηλαδή τα κριτήρια για να πούμε ότι κάποιος άνθρωπος πραγματικά απολαμβάνει έναν βαθύ ύπνο; Ο Ayurveda στον τομέα αυτόν (όπως άλλωστε σε όλους…), είναι εξαιρετικά σαφής και αναλυτικός:
Κριτήρια καλού ύπνου
Με απλά λόγια λοιπόν θα λέγαμε ότι κάποιος ο οποίος (πραγματικά) κοιμάται “καλά”, είναι αυτός που:
α) ξαπλώνει το βράδυ και ο ύπνος έρχεται εύκολα και σύντομα (μέσα σε 10-15),
β) δεν ξυπνάει μέχρι το πρωί (ή άν ξυπνήσει θα ξανακοιμηθεί πολύ εύκολα),
γ) το πρωί ξυπνάει εύκολα, χωρίς να νιώθει νυσταγμένος ή αγχωμένος και τέλος
δ) ξεκινάει την ημέρα του αναζωογονημένος και ξεκούραστος.
Πιθανά προβλήματα στον ύπνο
Είναι προφανές ότι προβλήματα στον ύπνο μπορούν να εμφανιστούν ακριβώς με το ίδιο μοτίβο, δηλαδή στα ίδια σημεία:
α) ο ύπνος μπορεί να αργεί να ξεκινήσει (λόγω σκέψεων, υπερέντασης, κλπ,), όπως συμβαίνει κυρίως σε νευρωσικά άτομα.
β) υπάρχουν συχνά ξυπνήματα μέσα στη νύχτα (από θορύβους, από όνειρα, για τουαλέτα, κλπ,) και ο ύπνος αργεί να ξανάρθει.
γ) το πρωινό ξύπνημα είναι δύσκολο (ή είναι πολύ νωρίς, όπως κατ εξοχήν συμβαίνει στους καταθλιπτικούς ασθενείς) και τέλος
δ) δεν υπάρχει το αίσθημα ξεκούρασης από τον ύπνο και η όλη ημέρα που ξεκινάει μοιάζει με Γολγοθά.
Τι μπορεί να γίνει;
Δεν υπάρχει δυστυχώς κάποια εύκολη, “μυστική” συνταγή την οποία να ακολουθήσει κάποιος για να πετύχει έναν ξεκούραστο ύπνο. Υπάρχουν όμως κατ αρχήν πολλά πράγματα τα οποία μπορεί να μήν κάνει, πράγματα που ενοχλούν και αποδιοργανώνουν τον φυσικό ύπνο.
Είναι γεγονός ότι το βράδυ φέρνει μαζί του μία διάθεση για χαλάρωση, ξεκούραση και “αποτοξίνωση” από όλες τις δραστηριότητες της ημέρας, και το σώμα και το μυαλό “βαραίνουν” και ετοιμάζονται για τον ύπνο. Είναι το φυσικό επακόλουθο της κούρασης που έχει συσσωρευτεί μέσα στην ημέρα, αλλά είναι και η επίδραση του Kapha Dosha που κυριαρχεί στο τέλος της ημέρας (από τις έξι το απόγευμα μέχρι τις δέκα το βράδυ) και συμπίπτει με τη δύση του ήλιου και την επιβράδυνση των ρυθμών της Φύσης.
Μία απαραίτητη λοιπόν προϋπόθεση για να έρθει ένας καλός ύπνος είναι να έχει “απορροφήσει και πέψει” ο οργανισμός και το φαγητό που κατανάλωσε, αλλά και όλες τις εμπειρίες και δραστηριότητες της ημέρας που τελειώνει. Η μεν “σωματική πέψη” του φαγητού εξασφαλίζεται εάν το δείπνο είναι σχετικά νωρίς και αποτελείται από φαγητό ελαφρύ και ευκολοχώνευτο. Περισσότερα όμως για το θέμα αυτό ας αναζητηθούν στο κεφάλαιο περί φαγητού και προγράμματος μέσα στην ημέρα.
Η “νοητική πέψη” όμως, προϋποθέτει ότι ο άνθρωπος θα ασχοληθεί λίγο με τις εμπειρίες που είχε μέσα στην ημέρα, και με κατάλληλη χαλάρωση και αποταύτιση θα τις αφήσει να αναπαύονται στο παρελθόν όπου και ανήκουν. Είναι σαν να αφήνει κανείς τα ρούχα του, αλλά και τις σκέψεις του στην καρέκλα του υπνοδωματίου πρίν να ξαπλώσει το βράδυ. Με τον τρόπο αυτό το σώμα, αλλά και το μυαλό θα έχουν την ελαφράδα και καθαρή κατάσταση που είναι απαραίτητη για έναν ξεκούραστο και πλούσιο ύπνο..
Διαβάστε επίσης
- Οι επιχειρηματίες της Σιγκαπούρης στερούνται ύπνου
- Η στάση ύπνου ευθύνεται για την εμφάνιση νεφρολιθίασης
- Στάδια του ύπνου
- Εισαγωγή στα θέματα ύπνου
- Το γονίδιο του ύπνου
- Τελείωσε την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη Νευρολογία – Ψυχιατρική στην Ελλάδα και την Αγγλία (216 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αλεξανδρουπόλεως, 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, Institute of Psychiatry, The Royal Bethlem and Maudsley Hospitals στο Λονδίνο).
- Ακολούθησε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά σεμινάρια σχετικά με την Ομοιοπαθητική Ιατρική στην Αθήνα, στην Ελληνική Εταιρία Ομοιοπαθητικής Ιατρικής (http://www.homeopathy.gr) και το Κέντρο Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και στη συνέχεια στην Αγγλία, στην British Faculty of Homeopathy και στο Royal London Homeopathic Hospital (http://www.trusthomeopathy.org) και (https://facultyofhomeopathy.org)
- Στη συνέχεια ακολούθησε το Αγιουρβεδικό Ολιστικό Ιατρικό σύστημα συνδυάζοντας αρμονικά τη συμβατική ιατρική με τις συμπληρωματικές και εναλλακτικές προσεγγίσεις στα θέματα υγείας, ασθένειας και θεραπείας.
- Το παράλληλο ενδιαφέρον του για την υψηλή τεχνολογία αιχμής και της εφαρμογές της στην Ιατρική, τον οδήγησε στην εξειδίκευση στη χρήση των Θεραπευτικών Laser (Low Level Laser Therapy) στο νοσοκομείο Guys Hospital του Λονδίνου. Εισήγαγε τις πρώτες μονάδες Θεραπευτικών Laser στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα στον ιδιωτικό τομέα και από το 1989 είναι Διευθυντής της Μονάδας Θεραπευτικών Laser του Laser Center Αθηνών (http://www.lasercenter.gr). Μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Ιατρικών Εφαρμογών Laser (Greek Medical Laser Association), συνεχώς από το 1992.
- Παράλληλα με αρθρογραφία στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο σχετικά με την Ολιστική προσέγγιση στην Ιατρική, έχει εκδώσει τρία βιβλία για το Αγιουρβεδικό Ιατρικό Σύστημα:
- Αγιουρβέδα: Εισαγωγή, 1986
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 1 – Θεωρία, 1996 (νέα έκδοση 2007)
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 2 – Πράξη, 1998 (νέα έκδοση 2017)
- Από το 1992 διδάσκει το Αγιουρβεδικό Σύστημα στο Natural Health Sciences στην Αθήνα (http://www.nhs.gr), με ειδικά σεμινάρια για ιατρούς, θεραπευτές αλλά και ενημερωτικά σεμινάρια για το ευρύ κοινό. Έχει παρουσιάσει πολλές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή σχετικά συνέδρια. Επίτιμο μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας Ayurveda.
- Επιστημονικός διευθυντής της Online Ιατρικής Εγκυκλοπαίδειας στους τομείς της Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και του Αγιουρβεδικού συστήματος (http://www.care.gr) και του Ελληνικού site Ayurveda (http://www.ayurveda.gr).
- Ιατρείο: Λ. Συγγρού 217, 17121, Νέα Σμύρνη, Τηλ. 210 9347065, Fax 210 9332161, Email: andrew21@otenet.gr
- Laser Center: Ξάνθου 3 και Ποσειδώνος, 16674, Γλυφάδα, Τηλ. 210 8983123, 210 8983380, Fax 210 8983615 / URL: www.lasercenter.gr