Εισαγωγή

Ο όρος Prakrti υποδηλώνει την ιδιοσυγκρασία του συγκεκριμένου ανθρώπου σε σχέση με τα τρία doshas, μας δείχνει δηλαδή τις “σφραγίδες” που έχει αυτός ο άνθρωπος τη στιγμή της γέννησής του στο διαβατήριο της υγείας του. Ένας άλλος ορισμός της ιδιοσυγκρασίας του ατόμου, καθορίζει ότι η Prakrti είναι το τελικό σύνολο των αποκρυσταλλωμένων αποτελεσμάτων όλων των επιδράσεων που έχει δεχτεί το άτομο μέχρι την ημέρα της γέννησής του.

Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι από τη στιγμή που δύο άτομα δεν είναι δυνατόν να καταλαμβάνουν την ίδια “περιοχή” στον χώρο και τον χρόνο, δεν είναι δυνατόν να είναι πανομοιότυπα σε όλες τις απόψεις. Για το λόγο αυτό δεν υπάρχουν, ούτε πρόκειται να υπάρξουν ποτέ δύο απόλυτα ίδιες ιδιοσυγκρασίες. Η “σφραγίδα της φύσης” που φέρει το διαβατήριο του κάθε ατόμου είναι μοναδική και ανεπανάληπτη.

Ο “χώρος” που αναφέρθηκε προηγουμένως υποδηλώνει τις γεωγραφικές και κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στον τόπο της εγκυμοσύνης και της γέννησης του κάθε ανθρώπου, καθώς και όλα τα κοινωνικά, οικονομικά, κλπ χαρακτηριστικά του περιβάλλοντός του.

Ένα άτομο που γεννιέται στην Αλάσκα είναι προφανώς τελείως διαφορετικό από ένα άλλο που γεννιέται στην Σαχάρα, έστω και άν ανήκει στην ίδια οικογένεια η οποία π.χ. ταξίδεψε από τη μία περιοχή στην άλλη. Δύο άτομα που τυχαίνει να γεννηθούν στην ίδια πόλη, αλλά το ένα ανήκει σε μία φτωχή οικογένεια με ένα σπίτι χωρίς θέρμανση που έχει πολλή υγρασία, ενώ το άλλο σε πλούσια οικογένεια με σπίτι που έχει σωστή θέρμανση, θα πρέπει επίσης να παρουσιάζουν διαφορές στην Prakrti τους.

Ο “χρόνος” αναφέρεται στην ηλικία που έχει κάθε στιγμή το άτομο, την εποχή του χρόνου που γεννιέται και στο σύνολο των διαφόρων επιδράσεων που έχει δεχθεί το άτομο από τη στιγμή της σύλληψης (της γονιμοποίησης δηλαδή του ωαρίου από το σπερματοζωάριο).

Μία σύλληψη που θα γίνει στο πίσω καθισμα ενός αυτοκινήτου με γονείς αγχωμένους, ίσως και λίγο πιωμένους και το στερεοφωνικό σύστημα να παίζει έντονη ρόκ μουσική, δεν έχει καμμία σχέση με αυτήν που θα γίνει σαν αποτέλεσμα μιας ήρεμης ερωτικής επαφής στο ήσυχο περιβάλλον του σπιτιού, με κλασική μουσική και γονείς σε τέλεια αρμονία μεταξύ τους.

Οι καταστάσεις επίσης που ζεί η εγκυμονούσα γυναίκα στην καθημερινή της ζωή, μεταφέρουν τις καλές ή κακές ποιότητές τους και στο έμβρυο σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και μετά τη γέννηση, μέσω του θηλασμού.

Είναι προφανές επίσης ότι ένα άτομο που γεννήθηκε καλοκαίρι (δηλαδή η εγκυμοσύνη εξελίχθηκε τον χειμώνα και την άνοιξη, σαν νεογέννητο ζεί τις πρώτες ημέρες της ζωής του σε ζεστό κλίμα, όταν θα είναι έξι μηνών και θα αρχίσει να τρώει τα πρώτα του φρούτα, αυτά θα είναι χειμωνιάτικα, κλπ) θα είναι τελείως διαφορετικό από ένα άλλο άτομο, έστω και στην ίδια οικογένεια, που θα γεννηθεί τον χειμώνα, οπότε και όλοι οι παράγοντες που αναφέρθηκαν θα είναι ακριβώς αντίθετοι.

Θα έλεγε κανείς ότι το ιδιοσυγκρασιακό πεπρωμένο του κάθε ανθρώπου καθορίζεται αφ΄ενός από της ιδιαίτερες επιδράσεις που “κληρονομούνται” και από τους δύο γονείς και αφ΄ετέρου από τον συνδιασμό των διαμορφωτικών δυνάμεων όπως το κλίμα, η εποχή, το κοινωνικό περιβάλλον, κλπ.

Εκείνο που πρέπει οπωσδήποτε να τονιστεί είναι το γεγονός ότι το άτομο δεν ξεκινά τη ζωή του τη στιγμή της γέννησης, αλλά ένας ολόκληρος κόσμος από επιδράσεις έχει ήδη ενεργήσει για να δώσει στο άτομο κάποιες συγκεκριμένες προδιαθέσεις.

Υπάρχει δηλαδή ήδη ένα καθορισμένο σύνολο τάσεων σε πλήρη λειτουργία το οποίο καθορίζει το βαθμό ανοχής του ανθρώπου σε εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες. Με τη γέννησή του δηλαδή το νεογέννητο βρέφος είναι ήδη ένα πολύπλοκο όν που φέρνει τη “σφραγίδα της μοίρας”.

Ο Caraka αναφέρει ότι υπάρχουν τρείς κύριες κατηγορίες ατόμων σε σχέση με την ιδιοσυγκρασία τους. Είναι τα άτομα με αέρινη ιδιοσυγκρασία (Vata Prakrti), αυτά με πύρινη ιδιοσυγκρασία (Pitta Prakrti) και τέλος αυτά με υδάτινη (Kapha Prakrti).

Στη σημερινή όμως εποχή τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και σπάνια θα βρεθούν άτομα με αμιγείς, “καθαρές” ιδιοσυγκρασίες. Έχουν επικρατήσει πλέον οι μικτοί τύποι όπου δεν προεξάρχει η μία από τις τρείς Ενέργειες, αλλά οι δύο (σε διάφορους συνδυασμούς) ή και οι τρείς.

Αποσπάσματα από αρχαία κείμενα

” …Από τη στιγμή της σύλληψης, μερικοί άνθρωποι είναι ισορροπημένοι ως προς τις τρείς Ενέργειες, δηλαδή το Vata, το Pitta και το Kapha. Αυτοί θα ζήσουν και θα απολαύσουν τέλεια υγεία, ενώ όλοι οι υπόλοιποι υπόκεινται σε ασθένειες… ” (Caraka Samhita).

” …Η ιδιοσυγκρασιακή κατάσταση του κάθε ανθρώπου δεν αλλάζει γενικά, ούτε αυξάνεται, ούτε ελαττώνεται, έως το τέλος της ζωής ενός ατόμου… ” (Susruta Samhita).

” …Το τμήμα εκείνο του σπερματοζωαρίου που φέρνει ζωή και κυβερνάται από την Tridosha, αυτό το τμήμα θα καθορίσει και τον μελλοντικό τύπο ιδιοσυγκρασίας του ατόμου που πρόκειται να γεννηθεί… ” (Dalhana Sarira).

Διαβάστε επίσης