Γενικά χαρακτηριστικά
Η γλυκειά γεύση δίνει έντονη και χαρακτηριστική ποιότητα στις τροφές. Είναι ελαφρά λιπαρή, απαλή, ευχάριστη και φέρνει αλλαγές στη σύσταση του σάλιου όταν κάποια γλυκειά τροφή μπεί στο στόμα. Η γεύση αυτή “καλύπτει” όλη τη στοματική κοιλότητα και τον ουρανίσκο και δεν γίνεται αισθητή μόνο με τη γλώσσα.
Οι κύριες τροφές που έχουν γλυκειά γεύση είναι τα απλά σάκχαρα, οι πιό σύνθετοι υδατάνθρακες, τα λιπαρά και τα περισσότερα από τα αμινοξέα και τις πρωτεΐνες.
Σαν γεύση περιέχει κυρίως τα λεπτά Στοιχεία της Γής (Prthivi) και του Ύδατος (Jala) και οι ποιότητές της (gunas) είναι το βαρύ (guru), το δροσερό (sita), το λιπαρό (snigdha) και το ζελατινώδες και αδιαφανές (picchila).
Η δράση της στις τρείς Ενέργειες είναι ότι αυξάνει το Kapha Dosha, ενώ ταυτόχρονα μειώνει το Pitta και το Vata. Έχει γενικά αναβολική δράση μέσα στον οργανισμό και βοηθά στην αναγέννηση των ιστών, παρατείνοντας τη ζωή των κυττάρων.
Έχοντας σαν κύριο χαρακτηριστικό τη βραδύτητα, επιδρά ανασταλτικά στη φωτιά της πεπτικής λειτουργίας (Agni) και επιβραδύνει την πέψη, καθυστερώντας επίσης τη διαδικασία προώθησης των τροφών στον πεπτικό σωλήνα.
Ενισχύει τη μνήμη, ελαττώνει το αίσθημα της δίψας και της ζέστης γενικότερα, αυξάνει την έκκριση σπέρματος και την ερωτική διάθεση στους άνδρες καθώς και την παραγωγή γάλακτος στις μητέρες και δρά επίσης σαν ένα ήπιο “αντιβιοτικό”. Εάν το πεπτικό σύστημα λειτουργεί καλά τότε η γλυκειά γεύση τονώνει όλο τον οργανισμό. Το πρόβλημα βέβαια στη σημερινή κοινωνία είναι ότι οι κακές συνήθειες διατροφής αλλά και η κακή γενικά ποιότητα των διαφόρων τροφών, έχει δημιουργήσει δυστυχώς σοβαρότατα προβλήματα στην πεπτική λειτουργία πολλών ανθρώπων.
Πώς πρέπει να χρησιμοποιείται η γλυκειά γεύση;
Στη θεραπευτική προσέγγιση, γλυκειές τροφές χρησιμοποιούνται εκεί όπου υπάρχει αύξηση των Ενεργειών του Πυρός και του Αέρα. Η αντένδειξη σε αυτή την περίπτωση είναι καταστάσεις όπου υπάρχει και ταυτόχρονη αύξηση του Kapha, για παράδειγμα σε παχυσαρκία, ή στη διάρκεια κρυολογημάτων με ρινική καταρροή, βρογχικές εκκρίσεις, κλπ.
Αντίστοιχα, τα άτομα θα χρειαστούν γλυκειές τροφές εκεί όπου υπάρχει έλλειψη της Υδάτινης Ενέργειας, αλλά και σε περιστάσεις όπου χρειάζεται να αυξηθεί και να τονωθεί το στοιχείο της ανάπτυξης στον οργανισμό, όπως στην παιδική και εφηβική ηλικία, στην εγκυμοσύνη, μετά από βαριές ασθένειες, χειρουργικές επεμβάσεις, κλπ..
Η αυξημένη χρήση τροφών με γλυκειά γεύση μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις με διάφορα σωματικά προβλήματα όπως είναι η παχυσαρκία, τα οιδήματα και η κατακράτηση υγρών, αλλά ακόμη και σε αρκετές ψυχικές ασθένειες όπως η ανορεξία καθώς και η συναισθηματική θλίψη και τελικά η κατάθλιψη.
Δυστυχώς (πάλι) στη σημερινή Δυτική μας Κοινωνία, οι τροφές αυτές (με υψηλή περιεκτικότητα σε άσπρη ζάχαρη και σε υπερ-επεξεργασμένους και ραφιναρισμένους υδατάνθρακες όπως το άσπρο αλεύρι) έχουν κατακόρυφη αύξηση κατανάλωσης.
Το ίδιο αποτέλεσμα θα εμφανιστεί ακόμη και όταν η κάποια γλυκαντική ουσία που χρησιμοποιείται είναι συνθετική και δέν περιέχει θερμίδες. Όλες οι τροφές δηλαδή που περιέχουν για παράδειγμα ασπαρτάμη, ζαχαρίνη κλπ αυξάνουν την Υδάτινη Ενέργεια του Kapha και ενώ τη στιγμή που καταναλώνονται όντως δεν προσφέρουν θερμίδες, αυξάνουν την τάση του οργανισμού για παχυσαρκία, κατακράτηση υγρών, κλπ. και αυτό γιατί ενισχύεται το Kapha του όλου συστήματος.
Με την αύξηση της γλυκειάς γεύσης, αυξάνονται και οι πιθανότητες για συχνά κρυολογήματα, φαρυγγίτιδες, αμυγδαλίτιδες, ωτίτιδες, ρινίτιδες και συμπτώματα όπως βήχας, φτερνίσματα, πυρετός, καταρροή, δύσπνοια και δυσπεψία. Όλα αυτά είναι σημάδια ότι υπάρχει κάποια ανισορροπία στις τροφές που καταναλώνονται και ότι η γλυκειά γεύση κυριαρχεί.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα μικρά παιδιά που ζούν ούτως ή άλλως σε “ηλικία Kapha”, εάν τρέφονται με πολλές γλυκειές γεύσεις (όπως ακριβώς συμβαίνει με τα κέικ, τα μπισκότα, τα κρουασσάν, τα γλυκά αναψυκτικά, την υπερκατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, κλπ) θα παρουσιάζουν συχνότατα επαναλαμβανόμενα κρυολογήματα, ιώσεις, λοιμώξεις και θα χρειάζεται όλο και συχνότερα η χρήση αντιβιοτικών.
Η όποια κατάσταση βέβαια με τον τρόπο αυτό ανακουφίζεται προσωρινά, αλλά το να χρησιμοποιεί κανείς τα αντιβιοτικά με το σημερινό ρυθμό, περιέχει πολλούς κινδύνους.
Διαβάστε επίσης
- Λιγότερο αλάτι – περισσότερη γεύση
- Βότανα και μυρωδικά!
- Δοκιμάζοντας ένα κρασί
- Η γεύση που δεν ξέχασα
- Στυφή γεύση στις τροφές
- Τελείωσε την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη Νευρολογία – Ψυχιατρική στην Ελλάδα και την Αγγλία (216 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αλεξανδρουπόλεως, 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, Institute of Psychiatry, The Royal Bethlem and Maudsley Hospitals στο Λονδίνο).
- Ακολούθησε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά σεμινάρια σχετικά με την Ομοιοπαθητική Ιατρική στην Αθήνα, στην Ελληνική Εταιρία Ομοιοπαθητικής Ιατρικής (http://www.homeopathy.gr) και το Κέντρο Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και στη συνέχεια στην Αγγλία, στην British Faculty of Homeopathy και στο Royal London Homeopathic Hospital (http://www.trusthomeopathy.org) και (https://facultyofhomeopathy.org)
- Στη συνέχεια ακολούθησε το Αγιουρβεδικό Ολιστικό Ιατρικό σύστημα συνδυάζοντας αρμονικά τη συμβατική ιατρική με τις συμπληρωματικές και εναλλακτικές προσεγγίσεις στα θέματα υγείας, ασθένειας και θεραπείας.
- Το παράλληλο ενδιαφέρον του για την υψηλή τεχνολογία αιχμής και της εφαρμογές της στην Ιατρική, τον οδήγησε στην εξειδίκευση στη χρήση των Θεραπευτικών Laser (Low Level Laser Therapy) στο νοσοκομείο Guys Hospital του Λονδίνου. Εισήγαγε τις πρώτες μονάδες Θεραπευτικών Laser στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα στον ιδιωτικό τομέα και από το 1989 είναι Διευθυντής της Μονάδας Θεραπευτικών Laser του Laser Center Αθηνών (http://www.lasercenter.gr). Μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Ιατρικών Εφαρμογών Laser (Greek Medical Laser Association), συνεχώς από το 1992.
- Παράλληλα με αρθρογραφία στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο σχετικά με την Ολιστική προσέγγιση στην Ιατρική, έχει εκδώσει τρία βιβλία για το Αγιουρβεδικό Ιατρικό Σύστημα:
- Αγιουρβέδα: Εισαγωγή, 1986
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 1 – Θεωρία, 1996 (νέα έκδοση 2007)
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 2 – Πράξη, 1998 (νέα έκδοση 2017)
- Από το 1992 διδάσκει το Αγιουρβεδικό Σύστημα στο Natural Health Sciences στην Αθήνα (http://www.nhs.gr), με ειδικά σεμινάρια για ιατρούς, θεραπευτές αλλά και ενημερωτικά σεμινάρια για το ευρύ κοινό. Έχει παρουσιάσει πολλές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή σχετικά συνέδρια. Επίτιμο μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας Ayurveda.
- Επιστημονικός διευθυντής της Online Ιατρικής Εγκυκλοπαίδειας στους τομείς της Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και του Αγιουρβεδικού συστήματος (http://www.care.gr) και του Ελληνικού site Ayurveda (http://www.ayurveda.gr).
- Ιατρείο: Λ. Συγγρού 217, 17121, Νέα Σμύρνη, Τηλ. 210 9347065, Fax 210 9332161, Email: andrew21@otenet.gr
- Laser Center: Ξάνθου 3 και Ποσειδώνος, 16674, Γλυφάδα, Τηλ. 210 8983123, 210 8983380, Fax 210 8983615 / URL: www.lasercenter.gr