Ποιός είναι ο τέταρτος κανόνας;
Το καλύτερο και πιό φρέσκο φαγητό δεν πρόκειται να βοηθήσει την υγεία του ανθρώπου εάν εισέλθει σε πεπτικό σύστημα το οποίο έχει ακόμη υπόλοιπα από το προηγούμενο γεύμα στο στομάχι. ’ρα θα πρέπει κανείς να περιμένει μέχρι να απομακρυνθεί πλήρως η προηγούμενη τροφή από το στομάχι πρίν φάει κάτι καινούργιο. Επίσης θα πρέπει να σταματάει όταν το σώμα του νοιώσει ικανοποιημένο.
Η δυσφορία η οποία εμφανίζεται σε ορισμένους ανθρώπους μετά από το γεύμα τους έχει σαν ένα από τα αίτιά της την παραβίαση του κανόνα αυτού. Θα έχει βέβαια ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς το πότε εμφανίζονται τα όποια προβλήματα. Εάν η δυσφορία εμφανίζεται σχεδόν ταυτόχρονα με τη λήψη του γεύματος, συνήθως υπάρχει Υδάτινη (Kapha) διαταραχή στο πεπτικό σύστημα. Εάν εμφανίζεται μετά από δύο με τέσσερις ώρες, η διαταραχή είναι Πύρινη (Pitta), ενώ εάν εμφανιστεί μετά από τις τέσσερις με πέντε ώρες το πρόβλημα είνα αέρινο (Vata).
Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν;
Θα πρέπει κάποιος να περιμένει την ανάλογη ώρα μέχρι να αποφασίσει να φάει κάτι ξανά, ειδικά μετά από ένα πλούσιο γεύμα. Το κριτήριο εδώ είναι το αίσθημα της πείνας: όταν το στομάχι είναι ακόμη γεμάτο, τότε η πεπτική φωτιά (Agni) είναι απασχολημένη με την πέψη αυτής της τροφής και δεν εμφανίζεται το αίσθημα της πείνας στον άνθρωπο. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στο τζάκι, όπου η φωτιά χρειάζεται τα κατάλληλα καύσιμα, στην κατάλληλη ποσότητα για να συνεχίσει να καίει φυσιολογικά, το ίδιο ισχύει και για τη μεγάλη φωτιά του Αgni στο στομάχι, η οποία χρειάζεται τα κατάλληλα καύσιμα για να λειτουργεί σωστά.
Αυτό που τρώει κάποιος πρέπει να είναι σε κατάλληλη ποσότητα έτσι ώστε η πεπτική φωτιά να καταφέρει να το επεξεργαστεί επιτυχώς και να είναι και πάλι έτοιμη για το επόμενο γεύμα. Το όλο πρόβλημα βέβαια είναι το πότε ακριβώς θα είναι έτοιμη για το επόμενο γεύμα και μήπως σε ορισμένες (αν όχι στις περισσότερες) περιπτώσεις το επόμενο γεύμα έρχεται όταν ακόμη υπάρχουν υπόλοιπα από το προηγούμενο μέσα στο στομάχι. Θα πρέπει λοιπόν κανείς να περιμένει να εμφανιστεί το “φυσικό αίσθημα” της πείνας πρίν ξαναφάει κάτι.
Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος αυτός δεν μπορεί να φάει, και μάλιστα πολύ, εάν κάτι του αρέσει. Εάν δηλαδή ακολουθήσει τις επιταγές των γευστικών του προτιμήσεων θα συνεχίσει να μασουλάει από τη σπανακόπιτα που υπάρχει στον φούρνο, ή από τον μπακλαβά του ψυγείου. Όταν όμως το άτομο πεινάσει πραγματικά, τότε και μόνο τότε το στομάχι του είναι έτοιμο να δεχθεί νέα τροφή.
Λεπτομέρειες για τους τρεις τύπους
Πρίν λοιπόν αρχίσει να τρώει κανείς οτιδήποτε, θα πρέπει να
αναρωτηθεί σοβαρά εάν η πείνα που νιώθει είναι πραγματική, πηγάζει
δηλαδή από το σώμα σαν φυσική ανάγκη, ή προέρχεται από κάποια
συνήθεια και επιθυμία του μυαλού.
Ένας κανόνας ο οποίος ισχύει σε γενικές γραμμές για τη συχνότητα
αλλά και τη σύνθεση των γευμάτων σε σχέση με την ιδιοσυγκρασία
(Prakrti) του κάθε ατόμου, είναι ο ακόλουθος:
Υδάτινος τύπος – kapha:
Tα υδάτινα άτομα θα πρέπει να τρώνε μόνο δύο γεύματα την ημέρα, η απόσταση μεταξύ τους να είναι τουλάχιστον έξι ώρες και δεν θα πρέπει να “τσιμπολογάνε” στο ενδιάμεσο.
Πύρινος τύπος – pitta:
Για τα πύρινα άτομα τα γεύματα μπορούν να γίνουν τρία (δύο κύρια συν ελαφρύ πρωινό), με μεσολάβηση τεσσάρων έως έξι ωρών ανάμεσά τους. Μπορούν να φάνε κάτι “λίγο” σαν snack (εάν και μόνο εάν πραγματικά πεινούν) μετά από τέσσερεις ώρες από το τελευταίο τους γεύμα.
Αέρινος τύπος – vata:
Εδώ μπορούν να υπάρξουν τρία με τέσσερα μικρά γεύματα στη διάρκεια της ημέρας και κάποια snacks μετά από δύο ώρες από τα γεύματα, εάν (επαναλαμβάνουμε) υπάρχει πραγματική πείνα.
Διαβάστε επίσης
- Η ολιστική προσέγγιση της διατροφής: Κανόνας 8ος
- Η ολιστική προσέγγιση της διατροφής: Κανόνας 7ος
- Η ολιστική προσέγγιση της διατροφής: Κανόνας 6ος
- Η ολιστική προσέγγιση της διατροφής: Κανόνας 5ος
- Η ολιστική προσέγγιση της διατροφής: Κανόνας 3ος
- Τελείωσε την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη Νευρολογία – Ψυχιατρική στην Ελλάδα και την Αγγλία (216 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αλεξανδρουπόλεως, 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, Institute of Psychiatry, The Royal Bethlem and Maudsley Hospitals στο Λονδίνο).
- Ακολούθησε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά σεμινάρια σχετικά με την Ομοιοπαθητική Ιατρική στην Αθήνα, στην Ελληνική Εταιρία Ομοιοπαθητικής Ιατρικής (http://www.homeopathy.gr) και το Κέντρο Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και στη συνέχεια στην Αγγλία, στην British Faculty of Homeopathy και στο Royal London Homeopathic Hospital (http://www.trusthomeopathy.org) και (https://facultyofhomeopathy.org)
- Στη συνέχεια ακολούθησε το Αγιουρβεδικό Ολιστικό Ιατρικό σύστημα συνδυάζοντας αρμονικά τη συμβατική ιατρική με τις συμπληρωματικές και εναλλακτικές προσεγγίσεις στα θέματα υγείας, ασθένειας και θεραπείας.
- Το παράλληλο ενδιαφέρον του για την υψηλή τεχνολογία αιχμής και της εφαρμογές της στην Ιατρική, τον οδήγησε στην εξειδίκευση στη χρήση των Θεραπευτικών Laser (Low Level Laser Therapy) στο νοσοκομείο Guys Hospital του Λονδίνου. Εισήγαγε τις πρώτες μονάδες Θεραπευτικών Laser στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα στον ιδιωτικό τομέα και από το 1989 είναι Διευθυντής της Μονάδας Θεραπευτικών Laser του Laser Center Αθηνών (http://www.lasercenter.gr). Μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Ιατρικών Εφαρμογών Laser (Greek Medical Laser Association), συνεχώς από το 1992.
- Παράλληλα με αρθρογραφία στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο σχετικά με την Ολιστική προσέγγιση στην Ιατρική, έχει εκδώσει τρία βιβλία για το Αγιουρβεδικό Ιατρικό Σύστημα:
- Αγιουρβέδα: Εισαγωγή, 1986
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 1 – Θεωρία, 1996 (νέα έκδοση 2007)
- Αγιουρβέδα: Η Επιστήμη της Ζωής, Εγχειρίδιο 2 – Πράξη, 1998 (νέα έκδοση 2017)
- Από το 1992 διδάσκει το Αγιουρβεδικό Σύστημα στο Natural Health Sciences στην Αθήνα (http://www.nhs.gr), με ειδικά σεμινάρια για ιατρούς, θεραπευτές αλλά και ενημερωτικά σεμινάρια για το ευρύ κοινό. Έχει παρουσιάσει πολλές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή σχετικά συνέδρια. Επίτιμο μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας Ayurveda.
- Επιστημονικός διευθυντής της Online Ιατρικής Εγκυκλοπαίδειας στους τομείς της Ομοιοπαθητικής Ιατρικής και του Αγιουρβεδικού συστήματος (http://www.care.gr) και του Ελληνικού site Ayurveda (http://www.ayurveda.gr).
- Ιατρείο: Λ. Συγγρού 217, 17121, Νέα Σμύρνη, Τηλ. 210 9347065, Fax 210 9332161, Email: andrew21@otenet.gr
- Laser Center: Ξάνθου 3 και Ποσειδώνος, 16674, Γλυφάδα, Τηλ. 210 8983123, 210 8983380, Fax 210 8983615 / URL: www.lasercenter.gr