Μία από τις πιο κρίσιμες και δύσκολες αποφάσεις που καλούνται να πάρουν αρκετοί γονείς αφορά την επιλογή σχολείου.
Σίγουρα το ιδανικό σχολείο είναι εκείνο που βρίσκεται κοντά στο σπίτι της οικογένειας, είναι ασφαλές, έχει καλό εκπαιδευτικό προσωπικό, αξιοπρεπείς εγκαταστάσεις, παρέχει δραστηριότητες (π.χ. αθλητικές, καλλιτεχνικές), εμπλουτισμένο εκπαιδευτικό υλικό, ξένες γλώσσες κλπ.
Η πρώτη επιλογή των γονέων είναι το δημόσιο σχολείο της γειτονιάς, το οποίο όμως δεν πληροί πάντα τις επιθυμητές προϋποθέσεις. Αδιαμφισβήτητα, υπάρχουν δημόσια σχολεία τα οποία έχουν πολύ καλές εγκαταστάσεις και εξαιρετικό εκπαιδευτικό προσωπικό.
Συνήθως όμως, το επίπεδο διδασκαλίας και ο εμπλουτισμός του εκπαιδευτικού υλικού, εξαρτώνται από τη διάθεση, την κρίση και την ευσυνειδησία του εκπαιδευτικού προσωπικού. Η αναλογία δασκάλου/παιδιών ανά τμήμα στο δημόσιο σχολείο είναι περίπου 1/25.
Η δεύτερη επιλογή είναι το ιδιωτικό σχολείο, το οποίο σε μεγάλο βαθμό πληροί τις περισσότερες προαναφερθείσες προϋποθέσεις. Η αναλογία δασκάλου/παιδιών ανά τμήμα στα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία είναι, επίσης, περίπου 1/25.
Το οικονομικό ζήτημα
Σαφώς μία από τις βασικές διαφορές του δημόσιου με το ιδιωτικό σχολείο είναι η πληρωμή διδάκτρων, η οποία μπορεί να ξεκινάει από τις 4000€/έτος και να φτάνει στις 15000€/έτος ή και περισσότερο, ανάλογα με τις παροχές που προσφέρει το σχολείο (οι οποίες όμως δεν είναι υποχρεωτικές π.χ. αθλητικές δραστηριότητες, μουσική, σχολικό λεωφορείο). Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν διευρυμένο ωράριο σε σχέση με τα δημόσια, αλλά συνήθως στις ώρες του διευρυμένου ωραρίου τα παιδιά ασχολούνται με δραστηριότητες οι οποίες χρεώνονται επιπλέον.
Αναφορικά με το οικονομικό ζήτημα, σίγουρα ο κάθε γονιός γνωρίζει το ποσό που μπορεί να διαθέσει για την πληρωμή διδάκτρων του ιδιωτικού σχολείου. Αυτό όμως που θα ήταν καλό να ληφθεί από την αρχή υπόψη, είναι αν θα υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να πληρώνονται δίδακτρα σε βάθος χρόνου.
Για παράδειγμα, πολλοί γονείς έχοντας τις καλύτερες, φυσικά, προθέσεις και θεωρώντας πως το παιδί που ξεκινά το Δημοτικό σχολείο χρειάζεται περισσότερο φροντίδα και ασφάλεια, εγγράφουν το παιδί τους στο ιδιωτικό σχολείο με σκοπό να φοιτήσει μόνο στις πρώτες τάξεις και μετά να εγγραφεί στο δημόσιο σχολείο. Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, όμως, έχει πάντα κόστος για το παιδί και φυσικά ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία και την προσαρμοστικότητά του, μια τέτοια αλλαγή μπορεί να είναι και αρκετά δύσκολη.
Άλλοι πάλι γονείς επιλέγουν να εγγράψουν το παιδί τους στο ιδιωτικό Δημοτικό σχολείο και για δικούς τους λόγους θεωρούν πως το παιδί πρέπει πάση θυσία να ολοκληρώσει όλες τις σχολικές βαθμίδες στο εν λόγω σχολείο. Στην πορεία όμως αυτών των ετών, τα οικονομικά δεδομένα της οικογένειας μπορεί να έχουν αλλάξει, με αποτέλεσμα οι γονείς να πιέζονται ιδιαίτερα να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις του ιδιωτικού σχολείου.
Επίσης, στο ιδιωτικό σχολείο υπάρχουν κάποια επιπλέον κόστη τα οποία μερικές φορές να είναι υψηλότερα από ότι θα ήταν στο δημόσιο σχολείο, όπως για παράδειγμα ακριβές στολές παραστάσεων, εκδρομές στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό κλπ.
Αν εξαιρεθεί το οικονομικό ζήτημα τι άλλο πρέπει να σκεφτώ;
Ένας σπουδαίος παράγοντας της επιλογής του ιδιωτικού σχολείου είναι το προφίλ που παρουσιάζει το κάθε σχολείο. Υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία τα οποία απευθύνονται σε γονείς που προέρχονται από πολύ υψηλά κοινωνικό-οικονομικά στρώματα και άλλα που απευθύνονται σε πιο χαμηλά. Στα σχολεία με πολύ υψηλό προφίλ εγγράφονται συνήθως παιδιά που έχουν αξιολογηθεί με συγκεκριμένα κριτήρια που ορίζει το σχολείο. Είναι σημαντικό λοιπόν να γνωρίζετε εκ των προτέρων, έχοντας ενημερωθεί κατάλληλα, για το προφίλ του σχολείου, που καλό θα ήταν να είναι κοντά στο δικό σας προφίλ.
Αν και συνήθως στο Δημοτικό σχολείο τα παιδιά δεν ασχολούνται με το κοινωνικό-οικονομικό στρώμα των συμμαθητών τους, τα πράγματα αλλάζουν από το Γυμνάσιο και μετά, και ιδιαίτερα με τη χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης στα οποία μπορεί να παρουσιάζεται μια ζωή πολύ μακρινή και διαφορετική από τη ζωή του δικού σας παιδιού. Είναι σημαντικό το παιδί να αισθάνεται άνετα στο σχολικό του περιβάλλον και ότι ανήκει στην ίδια “ομάδα”.
Σχολεία με ιδιαίτερες αρχές
Άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην απόφαση της επιλογής σχολείου, αφορούν τις αρχές της οικογένειάς σας. Υπάρχουν σχολεία που απευθύνονται σε γονείς με συγκεκριμένες πολιτισμικές, θρησκευτικές ή και παραδοσιακές πεποιθήσεις, που μπορεί να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε ηθικές αξίες, θρησκευτικές αρχές, τρόπους συμπεριφοράς και εμφάνισης κ.α. Αξιολογείστε πόσο σημαντικό είναι για εσάς και το παιδί σας ένα τέτοιο σχολείο και φροντίστε να ενημερωθείτε συγκεκριμένα για τις αρχές του και τις μεθόδους διαπαιδαγώγησης που χρησιμοποιούνται.
Τι να προσέξετε κατά την επίσκεψή σας
Μια καλή ερώτηση που μπορείτε να απευθύνετε στο σχολείο κατά την επίσκεψή σας, και από την οποία θα αντλήσετε πολύτιμες πληροφορίες, είναι «Πώς διαπαιδαγωγείτε τα παιδιά όταν είναι άτακτα»;
Επίσης, όταν επισκεφθείτε το σχολείο μείνετε αρκετή ώρα εκεί και προσπαθήστε να παρατηρήσετε πώς συμπεριφέρεται το προσωπικό στα παιδιά αλλά και τα ίδια τα παιδιά μεταξύ τους:
- Είστε ικανοποιημένοι με αυτό που βλέπετε;
- Φαντάζεστε το παιδί σας εκεί χαρούμενο;
- Βλέπετε χαρούμενα ή φοβισμένα παιδιά;
- Οι δάσκαλοι πώς είναι;
- Φαίνεται να έχουν καλή επαφή με τα παιδιά;
- Εκείνοι δείχνουν ευχαριστημένοι;
Αν τύχει και επισκεφθείτε το σχολείο σε διδακτική ώρα, παρακαλέστε αν σας επιτρέπουν να κάνετε μια βόλτα έξω από τις τάξεις. Αν υπάρχουν ανοιχτές πόρτες ή τζάμι στην πόρτα και μπορείτε διακριτικά να δείτε για λίγο μέσα, παρατηρήστε τι συμβαίνει.
- Βλέπετε μια τάξη καθαρή ή μια τάξη που είναι γεμάτη πεταμένες τσάντες, μπουφάν και σκουπίδια;
- Υπάρχουν παιδιά που την ώρα της διδασκαλίας τρώνε ή κοιμούνται και ο δάσκαλος δεν τα συμμορφώνει;
- Πώς θεωρείτε εσείς ότι πρέπει να συμπεριφέρονται τα παιδιά και ο δάσκαλος στην τάξη;
- Πόσο ταιριάζει αυτό που βλέπετε με τις δικές σας πεποιθήσεις;
Απόσταση
Τέλος, καλό θα ήταν να αναφερθούμε και σε έναν πρακτικό αλλά επίσης σημαντικό παράγοντα επιλογής σχολείου που δεν είναι άλλος από την απόσταση. Εάν το σχολείο είναι μακριά από το σπίτι σας, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δεσμευτείτε εσείς κάθε πρωί και απόγευμα να πηγαινοφέρνετε το παιδί στο σχολείο, εκτός εάν χρησιμοποιήσετε το σχολικό λεωφορείο. Για να γίνει χρήση του σχολικού λεωφορείου συνήθως το παιδί, αλλά και εσείς, θα πρέπει να ξυπνάτε αρκετά νωρίς για να ετοιμαστείτε.
Εάν μάλιστα κατοικείτε αρκετά μακριά από το σχολείο, αυτό σημαίνει ότι το παιδί θα περνάει πολλή ώρα το πρωί αλλά και το απόγευμα στο σχολικό λεωφορείο με αποτέλεσμα να γυρίζει σπίτι κουρασμένο, ενώ σε μεγαλύτερη ηλικία θα χάνει πολύτιμο χρόνο από τη μελέτη, τα χόμπι του και τις δραστηριότητές του.
Κοινωνικοποίηση
Επίσης, δεδομένου ότι στα ιδιωτικά σχολεία φοιτούν παιδιά από διάφορες περιοχές, αναλογιστείτε πόσο διατεθειμένοι είστε να φέρνετε σε επαφή το παιδί με τους φίλους του εκτός σχολείου. Αν και τα ιδιωτικά σχολεία κάνουν προσπάθεια να κατατάξουν τους μαθητές σε τμήματα ανάλογα με τις περιοχές που κατοικούν, αυτό δεν είναι απόλυτα εφικτό.
Είναι βέβαιο ότι το τμήμα στο ιδιωτικό σχολείο θα απαρτίζεται από παιδιά που κατοικούν σε περιοχές με αρκετή απόσταση μεταξύ τους και το παιδί σας είναι πολύ πιθανό πως δεν θα διαλέξει τον φίλο του με κριτήριο αν μένει δύο στενά παρακάτω. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είστε διαθέσιμοι να μεταφέρετε το παιδί όπου χρειαστεί προκειμένου να έχει παρέες. Αναλογιστείτε αυτή τη διαδικασία εάν έχετε περισσότερο από ένα παιδιά.
Αυτή είναι μια, επίσης, σημαντική διαφορά μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου σχολείου. Στο ιδιωτικό σχολείο δε θα υπάρχει η δυνατότητα να κάνουν τα παιδιά μια βόλτα στη γειτονιά μετά το σχολείο, να πάνε στην πλατεία ή να επισκεφθούν ο ένας το σπίτι του άλλου χωρίς να έχει προηγηθεί ειδική συνεννόηση μεταξύ των γονέων. Στο δημόσιο σχολείο η κοινωνικοποίηση των παιδιών είναι πιο απλή και εύκολη.
Η τελική επιλογή
Καλό θα ήταν να κάνετε εκτενή αναζήτηση στα ιδιωτικά σχολεία που σας ενδιαφέρουν, ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε ποιο ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του παιδιού σας και το κυριότερο, που πιστεύετε ότι το παιδί σας θα να είναι πιο ήρεμο και χαρούμενο!
Σε κάθε περίπτωση, εσείς γνωρίζετε καλύτερα τι ταιριάζει στο παιδί σας. Καθώς εκείνο μεγαλώνει, μπορείτε να συζητήσετε μαζί του για το τι θέλει το ίδιο. Αξιολογείστε συνεργατικά, αφουγκραστείτε τις ανάγκες και ιδιαιτερότητές του και δώστε έμφαση σε αυτές.
Η Ζαχαροπούλου Ευαγγελία είναι Ψυχολόγος παιδιού/εφήβου και διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στον Γέρακα. Αποφοίτησε με υποτροφία και τιμητική διάκριση από το τμήμα Ψυχολογίας του Αμερικανικού Κολεγίου και του Open University UK και έχει μετεκπαιδευτεί στην παιγνιοθεραπεία και στη Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία. Επίσης, έχει παρακολουθήσει μαθήματα θεατρικού παιχνιδιού στο θεατρικό εργαστήρι του Λάκη Κουρετζή. Εκτός από την ιδιωτική της πρακτική, συνεργάζεται με ιδιωτικά σχολεία και δομές, ενώ στο παρελθόν έχει εργαστεί εθελοντικά σε ιδρύματα παιδικής προστασίας. Είναι, επίσης, εγγεγραμμένο μέλος του παγκόσμιου οργανισμού παιγνιοθεραπείας Play Therapy International. Οι υπηρεσίες που προσφέρει περιλαμβάνουν ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική, ψυχοσυναισθηματική και νοητική αξιολόγηση (WISC-V).